Σχολιάζοντας νέες εκδόσεις
Σταύρος Ιντζεγιάννης
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ
ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Π. ΓΕΡΒΑΣΙΟΣ
Τιμή σ` εκείνους όπου στη ζωή τους όρισαν
και φυλάγουν Θερμοπύλες…Καβάφης
Στις Θερμοπύλες τις ορθοδοξίας μάχεται ο
Πανοσιολογιότατος π. Κύριλλος
Κωστόπουλος ιεροκήρυκας της Ι. Μ. Πατρών –Δρ. Θεολογίας , πολυγραφότατος συγγραφέας-αγωνιστής Κυρίου ηλιοκαυτός κατά Στ. Μπολέτση και δη σε καιρούς τόσο χαλεπούς όπως αυτοί
που ζούμε τα τελευταία χρόνια.
Πρόσφατη συγγραφική του κατάθεση η βιογραφία
και το πολύτιμο έργο -βίος και διδασκαλία-του μακαριστού π. Γερβασίου Παρασκευοπούλου του γνωστού στο
ποίμνιό του « Παππούλη» ο οποίος εκοιμήθη εν ειρήνη το 1964
Δεν είναι εύκολη η παρουσίαση μιας τέτοιου μεγέθους και ακτινοβολίας;
προσωπικότητας η οποία έβαλε τη σφραγίδα της στη ζωή όχι μόνο τη πόλης αλλά
στην πανελλαδική εκκλησία.
Το
νέο πόνημα του π. Κυρίλλου με τίτλο
«Αρχιμανδρίτης ΓΕΡΒΑΣΙΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ
ο Άγιος ποιμένας ων Πατρών» με πρόλογο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου της Ι. Μ.
Πατρών κ.κ Χρυσοστόμου (εκδόσεις Γρηγόρη Αθήνα 2022 ) έρχεται μέσα από τη ζωή
και το έργο του μακαριστού πατρός Γερβασίου να
ενδυναμώσει και να στηρίξει την πίστη μας σε μια εποχή που η ορθοδοξία
βάλλεται από νεωτεριστικές ιδέες με πρόσχημα
ενός δήθεν εκσυγχρονισμού και εκκοσμίκευσης της εκκλησίας.
Το πόνημα- σελ 325-χωρίζεται σε δύο μέρη. Το
πρώτο αφορά την καθαρά βιογραφία-και το δεύτερο το και μεγαλύτερο, αν και δεν
χωρίζεται εμφανώς-το έργο, δηλονότι την ποίμανση ,τους αγώνες του τη διδαχή του
και τις παρακαταθήκες του.
Μέσα από τον βίο και τη διδαχή του μακαριστού π Γερβασίου όπως την
παραθέτει στο πόνημά του ο συγγραφέας με ημερολογιακή κατάταξη βήμα προς βήμα (νεανική
εποχή, δυσκολίες, σπουδές, επιμονή στην πίστη του, άνοδος ,προσκόμματα από
εχθρούς, προσήλωση στο ποιμαντορικό έργο
, προσωπικός βίος ) ο αναγνώστης σπουδάζει την ορθόδοξη πίστη -αναβαπτίζεται θα έλεγα- όπως
αυτή μας παραδόθηκε από τα Ιερά Ευαγγέλια ,τα πατερικά κείμενα , τις
Οικουμενικές Συνόδους και την Ιερή Παράδοση.
Στις 325 σελίδες – μια τοιχογραφία ζωής εν Κυρίω- παρουσιάζεται η πολυεδρικότητα
της ποίμανσης τόσο προς τα έσω όσο και προς το έξω.
Κύριος άξονας η ανυποχώρητη θέση του στο θέμα της ηθικής όπου ήτο άτεγκτος .Δεν
υποχωρούσε μπροστά σε τίποτε. Μέτρο του
ήταν γι αυτόν η Αγιοπατερική παράδοση και το επέδειξε καθ` όλη τη διάρκεια της
θητείας του στην ηγουμενία της Μονής της Παναγίας της Γηροκομίτισσας ,
στην εφημερία του στον Ι. Ναό του Αγίου
Νικολάου Πατρών αλλά και στην Πρωτοσυγγελία
του στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών
Ακούραστος εργάτης του αμπελώνα ασχολήθηκε εν
αντί και πάντα στην καλλιέργεια του σε σημείο να κατηγορηθεί ως ζηλωτής, ενώ
δεν υπήρξε παρά ο ακοίμητος φρουρός στους προμαχώνες της ορθοδοξίας.
Η ζωή και το έργο του π. Γερβασίου όπως αυτή
παρουσιάζεται από τη συγγραφική κατάθεση του π Κυρίλλου αλλά και από την
εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. κ Χρυσοστόμου προς την Ιερά
Σύνοδο για την «κατάταξη του μακαριστού
π Γερβασίου εις τας δέλτους των Αγίων» περιστρέφεται /γύρω από τον άξονα της εν
Χριστώ ζωής.
Πολυσχεδής η δράση του όπως την καταθέτει ο π.
Κύριλλος .Κατηχητικά σχολεία ,Αναπλαστική σχολή θηλέων (έργο της ζωής του).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους νέους ,αλλά και για την εν γένει συμπεριφορά
εντός (από την ένδυση έως την πνευματικότητα) ιδιαίτερα του Ναού αλλά και
εκτός. Προσέτι το ενδιαφέρον των λαϊκών
στην οικογενειακή τους ζωή και το χρέος
τους ως χριστιανική οικογένεια προς τα παιδιά
τους και την κοινωνία.
Και
είναι πράγματι προς έπαινο του συγγραφέως το γεγονός ότι δεν προσπαθεί να
ωραιοποιήσει ή και να αποκρύψει τις αντιρρήσεις του π . Γερβασίου σχετικά με
τους νεωτερισμούς ή τη ζωή του κλήρου οι οποίες υπό μορφήν παραινέσεων απευθύνονται
στους ιερωμένους δεδομένου ότι και ο
συγγραφέας είναι κληρικός και δη μοναχός
και θα περίμενε κανείς να αποφύγει τα όσα
ημαρτημένα καταλογίζει ο μακαριστός Άγιος Πατήρ στον κλήρο προς το οποίο
δείχνεται ιδιαίτερα αυστηρός.
Γράφει
σχετικά με τις προσπάθειές του να συμμορφώσει τον κλήρον και ιδία του
μοναχού (υπογραμμίζεται από τον συγγραφέα :Βέβαια συνάντησε εμπόδια ενίοτε και κατακραυγή όπως
αποκαλύπτεται αλλά αυτό του ήτο
αδιάφορο. Ένα τον ενδιέφερε
πως θα
μπορέσει να απαλλάξει την εκκλησία από εκείνους
οι οποίοι εισχώρησαν σ` αυτή
«ως λύκοι μη φειδόμενοι του ποιμνίου»)
Στο
τελευταίο μέρος του βιβλίου καταχωρούνται οι απόψεις-ερμηνείες –οδηγίες-σχολιασμοί
του –η δεοντολογία του π .Γερβασίου για
τι ιερές ακολουθίες και τη θεία λειτουργία.
Ο βίος και η δράση , η εν γένει παρουσία του μακαριστού
Πατρός , παρουσιάζονται από τον συγγραφέα και αποτελούν μια ιδιαίτερη προσφορά
προς το Χριστεπώνυμο πλήρωμα αλλά και για όσους
έχουν τις διαφορετικές τους θέσεις ως προς την χριστιανική θεώρηση των
πραγμάτων στη ζωή του ανθρώπου προς τους οποίους με το πόνημα του π. Κυρίλλου
απευθύνεται εμμέσως πλην σαφώς.
Ο τρόπος ( από την άποψη της συγγραφικής
τεχνικής ) με τον οποίο ο π. Κύριλλος Κωστόπουλος παρουσιάζει τον βίο του
μακαριστού π. Γερβασίου –γνωστός για όσους
διαβάζουμε τα διάφορα πονήματα-μελέτες-απόψεις –επισημάνσεις οδηγεί και
εξάπτει το ενδιαφέρον του αναγνώστη ώστε να παρακολουθεί απ` αρχής μέχρι τέλους
μία βιογραφία ως ένα ευχάριστο και πολλαπλά χρήσιμο αφήγημα και να το θεωρεί
απόκτημα της βιβλιοθήκης του.
Συγχαρητήρια όθεν στον Συγγραφέα διότι εξεπλήρωσε ένα οφειλόμενο χρέος της
πόλης προς τον νέο Άγιό της , τον π.
Γερβάσιο Κωστόπουλο.
Σταύρος Ιντζεγιάννης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου